TI kui tugi erivajadustega lastele: kuidas möödus esimene rahvusvaheline töötuba Poolas

Image: 
Body: 
26.–30. mail 2025 toimus Poola koolis esimene kultuuridevaheline töötuba Erasmus+ projekti „TI – abiline erivajadustega lastele“ raames. Partnerid Eestist, Poolast, Türgist ja Rootsist kohtusid, et uurida, kuidas tänapäevased tehisintellekti tööriistad saavad aidata erivajadustega õpilastel paremini õppida, suurendada enesekindlust ja osaleda aktiivsemalt õppeprotsessis. Juba esimestel päevadel ilmnesid olulised väljakutsed, millega tuleb arvestada TI-põhiste tundide kavandamisel: töö nooremate lastega ning õpilastega, kellel on tõsisemad arenguhäired. Ühe olulise järeldusena tõdesime, et tuleb selgelt määratleda, millise erivajaduse ja raskusastmega laste jaoks konkreetne tund on mõeldud. See tuleb kindlasti kajastada ka projekti lõppjuhendis. Töötuba algas kooliekskursiooniga, mille käigus tutvusid partnerid vastuvõtva kooli kaasava hariduse korraldusega. Seejärel sukelduti TI-tööriistadesse, mis keskendusid tekstitöötlusele: arutleti Wordwalli, Canvaga loodud visuaalsete mõistatuste, paaristööde ja info otsimise võimaluste üle. Juba sel hetkel ilmnes tõsine väljakutse – anda inglise keeles tundi lastele, kellel on erivajadused ja kes sageli ei valda isegi emakeelt hästi. See nõudis õpetajatelt paindlikkust, oskust kasutada mitteverbaalset suhtlust ja läbimõeldud visuaalsete ning digivahendite kasutamist. Erilist tähelepanu pöörati tõlkele – mitmekeelses tiimis sai selgeks, kui oluline on kasutada tõlkerakendusi ja kavandada piisavalt aega sisu mõistmiseks ja kohandamiseks. Juba töötoa alguses tekkis mõte alustada igat tulevast rahvusvahelist kohtumist proovitundidega. See aitaks tööriistu paremini tundma õppida ja kohe näha, kuidas need päriselus toimivad. Üks olulisemaid tähelepanekuid oli, et hääl on paljude erivajadustega laste jaoks väga tähtis kommunikatsioonivahend, eriti neil, kellel on raskusi kirjutamisega. Samas ei tohiks tundi häälega üle koormata – piisab, kui TI toetab tunni võtmehetki. 28 mail viidi läbi reaalsed tunnid, kus nelja riigi õpetajad kasutasid TI-vahendeid Poola kooli õpilastega. Toimusid Wordwalli mängud, infootsing, teksti ja visuaalidega töötamine. Tuleviku soovitusena sündis mõte, et senise „loe ja leia vastus“ mudeli asemel võiks lapsi õpetada ise küsimusi looma. Neid saab arutada paaris, esitada seejärel TI-le (näiteks ChatGPT-le) ja ühiselt vastuseid analüüsida. Selline lähenemine loob elava dialoogi, arendab kriitilist mõtlemist ja suurendab kaasatust. Just sellises koostöös saab TI-st tõeline abiline, mitte pelgalt infoallikas. Töötuba hõlmas ka Suno.ai kasutamist – lapsed lõid laulutekste ja panid need kõlama. See sobib eriti hästi neile, kes kirjutades end raskelt väljendavad, kuid kellel on vajadus loovuse ja emotsioonide väljendamiseks. Viimasel päeval arutlesid partnerid, mille poolest erineb traditsiooniline tund sellest, kus kasutatakse TI-d. Ühise järeldusena toodi esile, et kõige olulisem on see, et lapsed suhtlevad TI-ga otse tunni ajal – mitte ei tööta valmis vastustega. Lepiti kokku, et parimad tulemused saavutatakse paaris- või rühmatöös, kus TI-tööriistu kasutatakse eesmärgipäraselt ja tulemusi kriitiliselt hinnatakse. See töötuba oli oluline samm mõistmaks, kuidas TI saab tõepoolest toetada erivajadustega lapsi. Samas oli see ka elav näide sellest, kuidas rahvusvaheline koostöö ja kogemuste jagamine aitavad leida praktilisi ja toimivaid lahendusi keerukates haridusolukordades. *** AI as a Support Tool for Children with Special Needs: How the First International Workshop in Poland Unfolded From May 26 to 30, 2025, the first cross-cultural workshop took place at a Polish school as part of the Erasmus+ project “AI – Assistant for Children with Special Needs.” Partners from Estonia, Poland, Turkey, and Sweden came together to explore how modern artificial intelligence (AI) tools can help children with special educational needs learn more effectively, build confidence, and participate more actively in the learning process. Right from the beginning, several important challenges became apparent, especially concerning work with younger students and those with more severe developmental difficulties. One key conclusion was the need to clearly define which type of special needs and what level of complexity each AI-supported lesson targets. This will need to be reflected in the project’s final methodology guide. The workshop began with a school tour where the partners learned about the host school’s approach to inclusive education. After that, the team explored AI tools for text-based activities: they discussed the use of Wordwall, visual puzzles created in Canva, pair work, and ways to help students independently search for information using AI. A major challenge quickly became evident — teaching in English to students with special needs, many of whom struggle even with their native language. This required teachers to be flexible, use non-verbal communication effectively, and rely on carefully chosen visuals and digital tools. Translation was also a major focus — in a multilingual group, it became clear how important it is to use translation apps and to plan additional time for comprehension and adaptation. An idea also emerged: future workshops should begin with trial lessons for all partners. This would help participants better understand the tools and see how they work in real-life settings. Another key insight was that voice is a crucial channel for communication, especially for children who struggle with writing. However, it's important not to overload the lesson with spoken content — it's enough if AI supports only the key moments. On May 28, teachers from the four countries carried out real lessons with Polish students using a variety of AI tools. The sessions included Wordwall games, information search tasks, and activities involving text and visuals. As a future recommendation, it was suggested to move away from the traditional “read and find the answer” model and instead teach children to formulate their own questions. These can be discussed in pairs, asked to AI (for example, ChatGPT), and then analyzed together. This approach fosters live dialogue, develops critical thinking, and increases engagement. In such interaction, AI becomes a true assistant rather than just an information provider. The workshop also included the use of Suno.ai — students created song lyrics and generated audio versions. This proved particularly useful for children who have difficulty expressing themselves in writing but benefit from creative and emotional expression. On the final day, the partners reflected on how an AI-supported lesson differs from a traditional one. The shared conclusion was that the most important aspect is the direct interaction between students and AI during the lesson — not working with pre-prepared answers. It was agreed that the best results come from pair or group work, where AI tools are used purposefully and the information is critically evaluated. This workshop was not only a step forward in understanding how AI can support children with special needs, but also a powerful example of how international collaboration and shared practice can lead to practical and effective solutions in complex educational contexts.
Изображения: